معرفی سفیر یا نمایندگی
اتحادیه صنایع کوچک و متوسط چک

تهیه کننده : مهدی کامیابی پور

تنظیم کننده : شاهین مهر

بسمه تعالی

معرفی نهادهای اقتصادی جمهوری چک

1-   کنفدراسیون صنایع جمهوری چک

www.spcr.cz

 این اتحادیه بزرگترین انجمن غیر دولتی و مستقل کارفرمایان جمهوری چک است که بخش بزرگی از صنعت چک را نمایندگی می کند. این انجمن شامل 28 شاخه صنعتی است و 134 شرکت عضو آن هستند. این اتحادیه همچنین 10 هزار شرکت را با بیش از 800 هزار کارمند نمایندگی می کند. هدف این کنفدراسیون دفاع از منافع مشترک اعضای خود و همچنین تأثیرگذاری بر سیاست های اقتصادی و اجتماعی دولت به منظور ایجاد شرایط مطلوب برای کسب و کار است تا علاوه بر حفظ احترام به اصول اخلاقی کسب و کار، رقابت میان اعضای آن افزایش یابد.

کنفدراسیون صنایع وظیفه دفاع از منافع اعضای خود به ویژه در توافق نامه های اقتصادی و اجتماعی را بر عهده دارد و بستری برای مذاکرات بین دولت ، کارفرمایان و اتحادیه های کارگری در مورد مسایل مهم سیاسی، اقتصادی و اجتماعی است.

کنفدراسیون از همکاری های تجاری و سرمایه گذاری میان جمهوری چک و سرمایه گذاران خارجی از طریق هیأت های تجاری، کنفرانس ها، مذاکرات دو جانبه و چند جانبه و شرکت اعضای خود در نمایشگاههای بین المللی و بازرگانی و کارگاههای آموزشی حمایت و پشتیبانی می کند.

این اتحادیه از منافع کارفرمایان و سرمایه گذاران چکی در اروپا و سازمانهای بین المللی دفاع می کند، به خصوص به عنوان یک عضو کنفدراسیون کسب و کار اروپا (BUSINESSEUROPE) و کمیته مشورتی تجارت و صنعت OECD  (BIAC).

بر اساس موافقنامه های منعقد شده، این اتحادیه با اتحادیه های صنعتی کشورهای همکار، اتاق های بازرگانی و دیگر نهادهای اقتصادی در خارج از کشور همکاری می کند.

 2-   اتاق بازرگانی چک

www.komoracz.eu

 اتاق بازرگانی چک بر اساس قانون، وظیفه دفاع از منافع بخش تجاری و تأمین نیازها و حمایت از توسعه آنها را بر عهده دارد. این مؤسسه از یک شبکه اتاق های بازرگانی منطقه ای، گروه ها و انجمن های حرفه ای و تجاری گسترده در سراسر کشور تشکیل شده است. طیف گسترده اعضای آن می توانند از خدمات خاصی همچون اقدامات و برنامه های حمایتی بین المللی بهره مند شوند.

هرچند عضویت در اتاق بازرگانی چک اجباری نیست، اما به اعضاء و غیر اعضای خود خدماتی مناسب با استانداردهای اتاق های بازرگانی اتحادیه اروپا به شرح ذیل ارائه می دهد:

-         سازماندهی تماسهای دو جانبه و بین المللی میان شرکتها (هیأت های تجاری داخلی و خارجی)

-         همراهی هیأت های تجاری با نمایندگان دولت جمهوری چک در دیدارهای رسمی خارج از کشور

-         برنامه ریزی جهت بازدید هیأت کارآفرینان از نمایشگاههای بین المللی که دولت چک در آن مشارکت دارد.

-         سفرهای هیأت سرمایه گذاران خارجی برای قرارداد با شرکت های متوسط و کوچک چک

-         سازماندهی سمینارها، کارگاههای آموزشی و برنامه های مشابه برای اهداف جغرافیایی و حرفه ای

-         حضور در برنامه ها و فعالیت های اتحادیه اروپا

-         جستجوی شرکای تجاری در داخل و خارج از کشور، مشاوره تجارت خارجی

-         پشتیبانی فعال در ورود به بازارهای جهانی

-         صدور گواهینامه صادرات

-         تجزیه و تحلیل بازارهای خارجی

-         انتشار و تبلیغ شرکتهای خارجی بر روی وب سایت اتاق به صورت دو جانبه

 3-   اتاق بازرگانی بین المللی جمهوری چک

www.icc-cr.cz

اتاق بازرگانی بین المللی (ICC) در سال 1991 در پاریس تأسیس شده و وظیفه آن حمایت از تجارت جهانی است. امروزه این مؤسسه شامل هزاران شرکت و انجمن در بیش از 130 کشور جهان است. اتاق بازرگانی بین المللی جمهوری چک بیش از 15 سال است که در این کشور خدمات ارائه می دهد.

کسب اعتبار- از طریق کمیته های ملی ICC، تجار منافع، دیدگاهها و نظرات خود را به نمایندگان مقامات بالاتر، نهادها و دولت ها از جمله سازمان ملل متحد، اتحادیه اروپا، سازمان تجارت جهانی و سازمان همکاری اقتصادی و توسعه که در بیشتر آن ها ICC رده مشورتی در سطح بالا دارد- منتقل می کنند.

قوانین  اتاق بازرگانی بین المللی در تنظیم قوانین تجارت بین الملل از اختیارات خوبی برخوردار است. همچنین سازماندهی فعالیت های آموزشی، مشاوره و ایجاد فضا برای ملاقات ها با شرکای تجاری خارجی نیز از فعالیت های این انجمن است. دیگر وظایف این نهاد عبارتند از:

برگزاری همایش – هدف از این برنامه ها، حمایت از دیپلماسی چک، معرفی فرصت های تجاری و سرمایه گذاری برای صادرکنندگان چکی، کمک به تنوع صادرات چک و ایجاد ارتباطات تجاری مفید است.

- برگزاری دوره های تخصصی راجع به تجارت بین المللی، ، تضمین های بانکی، سندهای اعتباری و آماده به کار و قراردادهای فروش بین المللی.

اتاق بازرگانی بین المللی جمهوری چک با همکاری وزارت صنعت و تجارت سندی با عنوان "استراتژی رقابت و صادرات جمهوری چک برای دوره 2012 تا 2020" تنظیم نموده است.

 4-   اتحادیه انجمن های کارفرمایان و کارآفرینان جمهوری چک

www.kzps.cz

 این اتحادیه از همکاری نمایندگان چندین انجمن کارفرمایی در زمینه صنایع ساخت و ساز، صنعت نساجی، شرکتهای کوچک و متوسط، تعاونی، کشاورزی، استخراج معادن و نفت، حمل و نقل، صنعت چوب، آموزش و پرورش، بهداشت، فرهنگ و خدمات اجتماعی تشکیل شده است.

 در این اتحادیه بیش از 28522 مرکز عضویت دارند.

وظایف اتحادیه مزبور عبارتند از:

-         حمایت از ارتقاء منافع خاص اعضای خود در زمینه های حقوقی و دیگر زمینه ها

-         تنظیم و ترویج منافع مشترک کارفرمایان و سرمایه گذاران عضو در همکاری با مقامات دولتی مربوطه، دیگر کارفرمایان و اتحادیه های کارگری به طرق مختلف و رایزنی با دولت

-         همکاری با کنفدراسیون صنایع و حمل و نقل، اتاق بازرگانی چک، اتاق کشاورزی، اتحادیه تجارت و گردشگری، تعاونی ها و دیگر سازمانها

-         این اتحادیه یکی از شرکای اجتماعی حزب کارآفرینان در شورای اقتصادی و اجتماعی(سه جانبه) میباشد.

برخی از اعضای این اتحادیه عبارتند از:

1.      انجمن صنایع نساجی، لباس، جرم و پوست (ATOK)

2.      اتحادیه کارآفرینان و بازرگانان چک

3.      اتحادیه تعاونی های تولیدی چک و مراویا

4.      اتحادیه انجمن کارفرمایان چک

5.      انجمن کارفرمایان صنایع استخراج معدن و نفت

6.      انجمن کشاورزی چک

 5-   نهاد دولتی توسعه صادرات چک ((Czech Trade

www.czechtrade.cz

 وظیفه اصلی این نهاد توسعه کسب و کار بین المللی می باشد.

نهاد دولتی توسعه صادرات چک یک نهاد دولتی است که توسط وزارت صنعت و تجارت جمهوری چک تأسیس شد. یکی از اهداف اصلی این سازمان، توسعه تجارت بین المللی و همکاری های متقابل میان چک و شرکای تجاری خارجی است.

این نهاد از طریق استقرار در نمایندگیهای چک در خارج از کشور، طیف گسترده ای از خدمات را ارائه می دهد که از جمله آنها پیدا کردن شریک تجاری مناسب در جمهوری چک می باشد.

 مهمترین خدماتی که به صورت رایگان از سوی این نهاد ارائه می شود، عبارتند از:

-         پیدا کردن شرکای تجاری واجد شرایط در جمهوری چک

-         دادن مشاوره اولیه به صورت تلفنی یا حضوری با نمایندگان دفاتر خارجی در مورد تولیدکنندگان و فروشندگان بالقوه چکی بر اساس نیاز طرف خارجی

-         ارائه اطلاعات اولیه در زمینه های مورد علاقه در چک

-         شناسایی و تدوین فهرستی از کارپردازان و پیمانکاران بالقوه چکی در زمینه های از پیش تعیین شده

-         ارائه اطلاعات مورد نیاز در خصوص تقاضاها به صادر کنندگان چکی و ایجاد ارتباط برای همکاری

-         سازماندهی جلسات ملاقات با صادر کنندگان چکی و ایجاد زمینه های همکاری

 -         ارائه خدمات آنلاین به منظور یافتن شریک تجاری در جمهوری چک: فرم آنلاین شریک تجاری در وب سایت نهاد دولتی توسعه صادرات (Czech trade) وجود دارد که شما می توانید زمینه فعالیت و یا درخواست خود را مشخص کنید. یک تیم از متخصصان Czech Trade  با توجه به نیازتان به شما در یافتن مسیر تماس با تولید کنندگان و صادرکنندگان کالا و خدمات ازجمهوری چک کمک می کند.

 راهنمای صادرکنندگان چک

راهنمای صادرکنندگان چک یک پایگاه آنلاین رسمی است، که می توان در آن شرکای تجاری بالقوه خود را جستجو نمود..این راهنما به 13 زبان در سایت http://exporters.czechtrade.cz موجود است.

 پورتال businessinfo.cz و www.businessinfo.cz

وب سایتی رسمی برای کارآفرینان خارجی است که به دنبال اطلاعات، کمک و یا تماس برای فعالیت تجاری خود در جمهوری چک هستند. زبان پورتال انگلیسی می باشد.

*****************************************************

 6- مؤسسه توسعه تجارت و سرمایه گذاری چک:  Czech Invest

 www.czechinvest.org

هدف اصلی مؤسسه توسعه تجارت و سرمایه گذاری، حمایت و ارائه پیشنهاداتی به کارآفرینان و سرمایه گذاران خارجی در جمهوری چک می باشد.

مؤسسه توسعه تجارت و سرمایه گذاری دولتی و متعلق به وزارت صنعت و تجارت چک است. در سال 1992 تاسیس شده و وظیفه آن جذب سرمایه گذاران خارجی و نیز توسعه شرکت های داخلی، از طریق خدمت رسانی و توسعه برنامه های مربوطه می باشد. این آژانس، کشور چک را به خارج از مرزها نیز گسترش داده و بعنوان یک میانجی و رابط بین اتحادیه اروپا و شرکت های کوچک و متوسط در اجرای ساختارها و قوانین در جمهوری چک نقش ایفا می کند. از دیگر وظایف این نهاد، آماده سازی سرمایه گذاران بالقوه و نیز ارائه اطلاعات لازم جهت فضای کسب و کار، محیط سرمایه گذاری و موقعیت های سرمایه گذاری در جمهوری چک می باشد.

این مؤسسه اطلاعات و خدمات تخصصی را در بخش های مختلف به منظور یافتن شرکای تجاری بالقوه، درخواست مشوق های سرمایه گذاری، جستجوی اماکن، املاک و مستغلات برای سرمایه گذاری، جستجوی پیمان کار، ارائه اطلاعات برای خرید سهام شرکت و خدمات بعد از آن را فراهم می کند. مؤسسه مزبور، جمهوری چک را به عنوان مکانی مناسب چک اینوست تنها نهادی است که می تواند به سازمانهای بالادست برای مشوق های سرمایه گذاری درخواست دهد. همچنین برای سرمایه گذاران بالقوه اطلاعات و داده های به روز را در مورد شرایط کسب و کار و فرصت های سرمایه گذاری درجمهوری چک فراهم می کند.

 خدمات ارائه شده توسط CzechInvest به شرح ذیل و همگی رایگان هستند:

 -         خدمات رسانی در ارائه اطلاعات کامل

-         تنظیم  بازدیدهای تخصصی و کاربردی

-         ارایه مشوق های سرمایه گذاری شده

-         دسترسی به شاخص های کسب و کار

 

-         توسعه زیرساخت های کسب و کار

 *******************************************************

7-   اتاق بازرگانی مشترک چک- ایران و اسلواکی (ČSIOK)

www.csiok.cz

وظیفه اصلی اتاق بازرگانی چک- اسلواکی- ایران (ČSIOK) کمک به توسعه روابط تجاری بین ایران و چک و جمهوری اسلواکی، حمایت از صادرات و واردات کالا و خدمات، ارائه خدمات به کارآفرینان و ترویج توسعه روابط اقتصادی و همکاری میان تاجران و کارآفرینان فعال در هر سه کشور است. علاوه بر این، اتاق بازرگانی مشترک در ایجاد و توسعه همکاری های نزدیک میان مقامات و ارگانهای دولتی ایران، چک و اسلواکی، ایجاد شبکه اتاق های بازرگانی، انجمن ها و گروه های تجاری از طریق اجرای پروژه های مشترک و جمع آوری، تحلیل و انتشار اطلاعات اقتصادی مفید برای تعمیق همکاری میان کارآفرینان و توسعه فرصت های تجاری تلاش می کند.

مهمترین فعالیت های این مرکز، توسعه ارتباط با عناصر اقتصادی و مالی به منظور ترویج رابطه دو جانبه در فعالیت های تجاری و اقتصادی، فعالیت در زمینه ارتباطات، تبادل اطلاعات و دانش از طریق ارائه گزارشها، پایگاههای تخصصی داده، کنفرانسها و سمینارها و تبلیغات، خدمات مشاوره، کمک در جهت یابی های اولیه در مشخص کردن همکاری های بین المللی و فرصت های سرمایه گذاری در هر کشور می باشد. اتاق بازرگانی مشترک با فعالیت های خود که با هدف ارتقاء روابط دوجانبه میان جمهوری چک و جمهوری اسلامی ایران است، به افزایش آگاهی متقابل، گسترش فرهنگ اقتصادی، ارائه پشتیبانی هیات های تجاری و جمع آوری اطلاعات در مورد قوانین و مقررات در امور اقتصادی و تجاری، مالیاتی و مالی در این کشورها کمک می کند.

 ****************************************************

8-   سازمان گردشگری چک (چک توریسم) 

www.czechtourism.com

سازمان گردشگری چک (Czech Tourism)، سازمانی است دولتی زیر نظر وزارت توسعه منطقه ای جمهوری چک. وظیفه این سازمان ترویج و معرفی جمهوری چک به عنوان یک مقصد توریستی جذاب در خارج از کشور می باشد. نمایندگان نهادهای منطقه ای، نمایندگان مناطق توریستی، شهرستانها، شهرداری ها و تجار از همکاران و شرکای این سازمان هستند. این سازمان در تمام فعالیت های خود به دنبال ترغیب مردم سایر کشورها و نشان دادن منحصر به فرد بودن جمهوری چک و تشویق آن ها به بازدید از این کشور است. هدف این نهاد افزایش گردشگران و پشتیبانی سازمان یافته و توسعه گردش گری داخلی است.

تمام فعالیت های بازاریابی این سازمان مبنی بر استراتژی های ارتباطی است که جمهوری چک را به عنوان یک کشور توریستی معرفی می کند. برای دستیابی به نتیجه از دفاتر خارج از کشور خود استفاده کرده و به طور فعال با رسانه ها در ارتباط بوده و با شرکای خود در بخش Travel Trade در نمایشگاههای صنعتی همکاری می کند. همچنین برای نمایندگان رسانه ها و آژانس های مسافرتی، سفرهای مطالعاتی به چک برنامه ریزی می کند.

این نهاد برای مجامع حرفه ای داخلی و رسانه ها، به طور منظم اخبار و مقالات و تجزیه و تحلیل در زمینه گردشگری فراهم می کند. این سازمان به شرکتهای فعال در حوزه توریسم اجازه و امکان معرفی خود به کشورهای خارجی را فراهم می کند.

 موادی از قانون مشوق های سرمایه گذاری در جمهوری چک

 1 - مشوق های سرمایه گذاری ، ابزاری برای تشویق ایجاد اشتغال می باشند که به سرمایه گذار تحت شرایط ذیل اجازه سرمایه گذاری می دهند و از او حمایت میکنند:

الف ایجاد فرصت های جدید شغلی

ب آموزش فنی و تخصصی به کارمندان جدید

 2 آموزش نظری و علمی  برای تخصص مورد نظر وظیفه سرمایه گذار است و کارکنان دانش و مهارت  برای کار کردن را نزد کارفرما  کسب می کنند. آموزش میتواند توسط کارفرما داده شود.

3 حمایت مالی برای ایجاد فرصتهای شغلی جدید در صورتی به کار فرمایان داده می شود که مشاغل جدید در محلی که نسبت بیکاری در دو نیم  سال گذشته ، قبل از تسلیم تقاضا به طور متوسط 50 در صد بیشتر ازنسبت کل بیکاری در جمهوری چک باشد. سرمایه گذار باید تعداد فرصتهای شغلی را در تقاضای سرمایه گذاری  خود قید  نماید .

 4 حمایت مالی برای آموزش کارکنان، ممکن است بعنوان هزینه های آموزش کارکنان به کارفرمائی داده شود که آنرا برای آموزش کارمندان جدید مصرف نماید . شرط  حداقل نسبت بیکاری که در پاراگراف 3 آمده است برای کمک هزینه نوآموزی و آموزش کارکنان نیز جاری می باشد. 

 5 کمک مالی برای ایجاد فرصتهای شغلی و کمک مالی برای نوآموزی و آموزش توسط وزارت کار و امور اجتماعی به کارفرما صورت می گیرد.

 6 حمایت مالی در مورد ایجاد فرصتهای شغلی جدید مبتنی بر رعایت نکات ذیل و توافق بر موارد یادشده ذیل است  :

الف درج مشخصات شرکت کننده در قرارداد

ب تعداد  شغلهای حرفه ای که ایجاد خواهند شد

پ ذکر  زمانی که کارکنان شروع بکار خواهند نمود

ت -  نوع  استفاده ای که از کمک مالی امکان پذیر است 

ث مقدار و مدت زمان برای دریافت کمک مالی

ج روش کنترل در شرایطی که توافق شده

چ روش و زمان تسویه حساب مالی

ح تعهد در مورد بازگرداندن کمک مالی و یا بخشی از آن . اگر کارفرما کمک مالی را نتواند در زمانیکه معین شده مصرف کند و یا آنرا بصورت غیر قانونی و یا بیشتر از آنکه قید شده مصرف نماید ، مجبور است که آنرا بر گرداند.

خ ترتیبات فسخ قرارداد

7 قرارداد در مورد کمک مالی برای آموزش و  باز آموزی کارمندان با شرایط ذیل محقق می شود "

الف اطلاعات هویتی شرکت کننده در قرارداد

ب تعداد کارمندانی که آموزش یا باز آموزی خواهند دید

پ محتوی آموزش و یا باز آموزی ، شیوه و روش آنها و زمانی که در نظر گرفته شده

ت تخمین مقدار هزینه برای آموزش یا باز آموزی

ث مدت زمانی که  کارمندان مورد نظر آموزش یا باز آموزی خواهند دید در قرارداد آمده باشد

 ج نوع هزینه هائی که میشود برای باز پرداخت  از کمکهای مالی استفاده کرد

چ مقدار و زمان دریافت کمک مالی

ح روش نظارت کنترل توافق فیمابین

خ چگونگی کمک مالی و زمان پرداخت آن

د تعهد کارفرما برای برگرداندن کمک مالی و یا قسمتی از آن چنانچه کمک مالی را در زمانی که تعین شده استفاده نکرده و یا کمک مالی  غیر قانونی به او داده شده و یا مقداری از آن که معین شده بوده صرف کار دیگری شده ، شرایط و مدت برای برگرداندن کمک مالی

ذ - ترتیبات فسخ قرارداد

8 کمک مالی برای ایجاد فرصتهای شغلی و کمک مالی برای آموزش و باز آموزی کارمندان جدید برای اهدافی اختصاص داده شده است و نمی شود برای غیر از مواردی که در قرارداد آمده است از آن استفاده نمود.

9 عدم رعایت شرایط توافق شده و مندرج در قرارداد طبق پاراگراف 6 و 7 و برنگرداندن کمک مالی در زمانی که تعیین شده نقض نظم و انضباط در بودجه بحساب می آید و متهم بعلت عدم پرداخت تحت پیگرد قانونی قرار خواهد گرفت.

10 منطقه و محل اشتغال مورد بحث در توافق ناحیه ای است که در آنجا سرمایه گذاری ایجاد شده است . در این ناحیه که سرمایه قرار گرفته و  ناحیه هائی که فاصله آنها تا شهر با وسیله حمل و نقل شهری بیش از یکساعت طول نمی کشد ، شامل آن منطقه میباشند.

11 کارفرما تنها در منطقه ای میتواند از کمک مالی استفاده کند که بتواند 1000 فرصت شغلی جدید ایجاد کند .

12 مقدار کمک مالی برای ایجاد یک فرصت شغلی و مقدار کمک برای آموزش یا باز آموزی  کارمندان در رابطه با بازار کار و  افرادی که میشود بوسیله کمک مالی در شغل جدید قرار داد را دولت تعیین میکند.

13 کارفرمایانی که طبق پاراگراف 1 به آنها کمکهای مالی واگذار شده نمی توانند پس از اتمام کار مورد توافق با وزارتخانه و یا اداره کار و امور اجتماعی برای همان منظور  ، دوباره تقاضای کمک مالی نمایند.

 

وزارت امورخارجه | رواديد الكترونيك | تماس با ما | ساعات كار اداري | نقشه سایت | جستجو | گالری تصاویر